-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15052 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

دليل قرآني يا روايي براي وجوب تقليد بفرمائيد ؟
1 – دليل قرآني يا راويي براي وجوب تقليد موضوع تقليد يك امر بديهي و روشن است كه با اندك تاملي قابل قبول است دلائل مختلفي براي آن ذكر شده است ولي اساس آن يعني رجوع جاهل ( كسي كه چيزي را نمي داند ) به كسي كه اطلاع دارد رجوع كند اصطلاحا يعني رجوع به كارشناس در ميان تمام اقوام وملتها افرادي كه در فني تخصص ندارد هنگامي كه مسائلي را از آن فن مورد نياز و احتياجشان است به افراد متخصص آن فن مراجعه مي كند مثلا افرادي و يا خود حضرتعالي اگر پزشك نيستيد براي صحت و طبابت به پزشك مراجعه مي كنيد وافرادي كه به امور ساختماني نياز دارند به مهندس و معمار ساختمان مراجعه ميكند و براي دوختن لباس به خياط مراجعه مي كنيد جهان امروز بحث تخصص و كارشناسي بحث روز و قابل اهميت شده است مگر در موارد ذكر شده آيه يا روايات داريم .
2- اسلام كسي را كه خودش قدرت استنباط و فهم اجتهادي اين را دارد تقليد را براي آنها ممنوع كرده است واتفاقا خيلي سفارش كرده كه هر كس مي تواند خودش احكام شرعي و وظايف الهي را از منابع استد لا در يافت كند و همچنين آياتي هم اشاره به اين موضوع عقلي كرده است
1-{ ماكان المومنون لينفرو كافة فلولانفر من كل فرقه منهم طائفة }
در تفسير آيه علماء فرموده اند كه مسلمانان به عنوان يك وظيفه اين از هر جمعيتي عده اي براي فرا گرفتي علوم و معارف به مراكز اسلامي بروند و پس از عالم و فقيه شدن به شهر و ميان قوم خود برگردند و مرد م را تعليم دهند و مرد م را از مخالفت با دستورات ديني بر حذر دارند .
2- آيه سر برگ ( 1){فاسئلو ا اهل الذكر }
گر چه مصداق اكمل آيه پيامبران و جانشينان آنها هستند اما عموميت آيه بيانگر يك اصل اساسي در تمام زمينه هاي زندگي مادي و معنوي است و به همه انسانها تاكيد ميكند آنچه را نمي دانيد از اهل اطلاعش بپرسيد از بيش خود مسائلي را كه نمي دانيد و آگاهي نداريد دخالت نكنيدبنابر اين تخصص را نه تنها در مسائل ديني و اسلام قرآن به رسميت شناخته شده بلكه در هر عصري در تمام زمينه ها به افراد متخصص نياز منديم و به رسميت شناخته است از جمله در مباني ديني ومعرفتي{ فاسئلو ا اهل الذكر }اين آيه هم رجوع شخص غير عالم به عالم را در هر رمينه اي مي داند در حقيقت تاكيد و ارشاد بحكم عقل است كه رجوع به شخص عالم يك قانون كلي عقلائي در حقيقت است.
3- حديث اما روايات فراوان است يك نمونه را جهت اطلاع ذكر مي كنيم ( من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا لهداء مطيعا لامر مولاه فللعموم ان يقلده ) هر فقيهي كه داراي شرايط تقوايي و حفظ نفس از هوا و حافظ دين و مطيع بر اوامر امام معصوم عليه السلام باشد بر مردم واجب است كه ا زاو اطاعت كند ( 4)

منابع
1- سوره مباركه نحل آيه 42
2- سوره مباركه انبياء آيه 7
تحرير الوسيله امام خميني ره مسله 3 ج اول

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.